اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

روایت فارس از مشکلات «مودی»| مردم: آب شرب نداریم، فاضلاب وارد چشمه می‌شود/ مسؤولان: سال آینده مشکلات رفع می‌شود

مردم روستای «مودی» از توابع شهر زرینه؛ معروف به نگین برفی ایران از نبود و کمبود برخی امکانات اولیه مانند آب شرب، عدم اجرای شبکه فاضلاب و مسائل آموزشی گله‌مندی‌هایی دارند که خبرگزاری فارس آنها را از مسوولان مطالبه و پیگیری می‌کند.

روایت فارس از مشکلات «مودی»| مردم: آب شرب نداریم، فاضلاب وارد چشمه می‌شود/ مسؤولان: سال آینده مشکلات رفع می‌شود

خبرگزاری فارس/سنندج، شیرین مرادی، به دنبال سوژه مسیر روستای مَودی از توابع شهرستان دیواندره را در پیش می‌گیریم مسیری مالرو که تا به امروز رنگ آسفالت به خود ندیده است.

راه دسترسی روستا به خاطر بارش برف و کولاک طی چند روز گذشته مسدود شده بود که با تلاش راهداران، راه برای عبور مرور باز شد.

جمعیت روستای مودی در پاییز و زمستان کمتر از بهار و تابستان است، در فصول سرد سال تنها 30 خانوار با جمعیتی حدود 220 نفر در روستا باقی می‌مانند و مابقی در حاشیه شهرها سکنا می‌گزینند.

پیشه اصلی مردمان آبادی، دامداری است و البته تعدادی هم به صورت محدود به کشاورزی از جنس زراعت مشغول هستند بیشترین اراضی زراعی‌شان به کشت محصول استراتژیک گندم و بعضا نخود اختصاص یافته است.

اگرچه مسیر دسترسی به آبادی سخت و صعب‌العبور است،  اما از نعمت گاز و برق بی‌بهره نیستند، مردم روستای مودی سال‌هاست با مشکل کمبود آب شرب و عدم اجرای هدایت فاضلاب‌ دست و پنجه‌نرم می‌کنند.

مردم مودی با سفر تیم رسانه‌ای به این روستا، سفره دل را باز کردند تا بلکه با انعکاس مشکلات آنها در رسانه‌ها فرجی برای برطرف کردن آنها حاصل شود.

سیدصادق عضو شورای روستای مودی از سابقه تاریخی این روستا و نام‌آوران آن، می‌گوید: مردان بزرگی چون سیدشهاب‌الدین، سیدبهاءالدین و باوه حسین تمام زندگی‌شان را وقف دین کرده و قرآن‌های دست‌نوشته آنها به قرن‌های گذشته بر می‌گردد.

وی وجه تسمیه این آبادی را مودی به معنای چشمه بیان می‌کند.

مشکلات روستا زیاد است و این عضو شورا از ریز و درشت مشکلات گفت، تا بلکه به گوش مسئولین برسد و از این موضوع غافل نشد که مردم روستا بخاطر برخورداری از نعمت برق و گاز شکرگذار و قدردان مسئولان هستند.

راه دسترسی به روستا مالرو است البته آن هم به کمک مردم و هزینه خود آنان با اجاره ماشین‌آلات درست شده است.

عضو شورای روستای مودی عنوان کرد: می‌دانیم راه‌سازی هزینه‌بردار است، اما روستای مودی از یک سمت بن‌بست است و عملا بسته شدن جاده در فصل زمستان ما را با مشکل جدی مواجه می‌کند.

وی افزود: مسیر را با هزینه شخصی خود مردم روستا تسطیح کرده‌ایم اگر راه و شهرسازی جاده را بهسازی کنند بخش زیادی از مشکلات روستا برطرف خواهد شد.

سیدصادق از مشکلات مهم‌تر از جاده‌ روستا هم برایمان گفت: اینکه برخی خانوارها حتی در فصل سرد سال هم مجبور هستند آب را از چشمه‌ها تامین کنند و تابستان کل روستا درگیر مشکل کمبود آباد و بی‌آبی هستند.

هدایت فاضلاب‌ روستا در گذشته توسط مردم انجام شده که البته به دلیل کارشناسی نبودن، فاضلاب مستقیم به درون آب چشمه پایین دست آبادی هدایت می‌شود که موجب بروز مشکلاتی شده است.

وی نبود خبازی ‌در روستا را یکی دیگر از مشکلات روستای مودی عنوان کرد و گفت: هر چند روز یک دفعه از شهر برایمان نان می‌آورند جاده که بسته شود دیگر خبری از نان نیست که اگر مجوز و امکانات یک نانوایی به ما بدهند این مشکل هم حل می‌کنیم.

برخی افراد ساکن در روستا به دلیل کهولت سن قادر به پخت نان خود نیستند و در هنگام بسته‌شدن مسیرها با مشکل جدی مواجه می‌شوند.

نبود خانه بهداشت 

روستا خانه بهداشت ندارد، یک سال از شیوع کروناویروس می‌گذرد که حتی یک بار هم نمایندگان بهداشت به این روستا مراجعه نکرده‌اند.

اگرچه به لحاظ تهیه ملزومات بهداشتی و ضدعفونی حمایت نشده‌ایم، البته خدا را شاکریم که به خاطر رعایت اصول بهداشتی و حذف بسیاری از ارتباطات اجتماعی تاکنون موردی از ابتلا به کرونا در روستای مودی مشاهده نشده است.

اگر در زمستان کسی دچار بیماری شود در صورت بسته شدن جاده براثر برف و کولاک عملا دستمان از همه جا کوتاه خواهد شد.

حداقل‌ترین امکانات آموزشی

امکانات آموزشی روستا محدود است دانش‌آموزان تا مقطع ابتدایی در روستا می‌توانند تحصیل کنند بعد از آن باید یا به خوابگاه بروند و یا اینکه در یکی از شهرهای دیواندره و سقز برایشان خانه بگیریم که این موضوع یکی از دلایل کاهش جمعیت روستا است.

گرفتاری معلم روستا در فصل سرد

آقا صادق می‌گوید: بارش برف و کولاک برای معلم روستا هم مشکل‌آفرین می‌شود که اگر در روستا باشد تا بازگشایی جاده باید دوری از خانواده‌ را تحمل کند و اگر خارج از روستا باشد، دستشان از دانش‌آموزان قطع می‌شود.

هر ساله چندین مرحله هفته‌ها به خاطر برف و کولاک جاده روستا بسته می‌شود، حتی با تراکتور هم نمی‌توان عبور کرد و معلم اگر بخواهد پیاده به روستا بیاید با جان خود بازی می‌کند چون یا در اثر سرما یخ می‌زند و یا طعمه گرگ خواهد شد.

امکانات آموزشی در فضای مجازی برای دانش‌آموزان روستای مودی در حد صفر است چون اینترنت نداریم تا شبکه شاد داشته باشیم، معلم هم که نباشد عملا فرزندانمان خانه‌نشین خواهند شد.

  مشکل آنتن‌دهی روستای مودی بهار آینده حل می‌شود

کاوه پرویزی بخشدار بخش کرفتو می‌گوید: تا بهار سال آینده مشکل آنتن‌دهی موبایل و اینترنت حل می‌شود، اقدامات لازم برای احداث یک دکل در این محدوده انجام شده و به محض مساعدشدن شرایط جوی وارد فاز اجرا خواهیم شد.

معارض محلی مانع اجرای رفع مشکل آب روستای مودی

وی افزود: برای رفع مشکل آب شرب مردم روستای مودی پیگیری‌های لازم از اداره آب و فاضلاب روستایی دیواندره انجام شده است اما معارض محلی یکی از موانع اجرای پروژه تامین آب شرب است، برای رفع معارض محلی با بزرگان و زمین‌داران روستا صحبت کرده‌ایم و از سوی دیگر، آب چشمه روستا برای آزمایش ارسال شده که در صورت تائید سلامت آن از همین منبع، مشکل کمبود آب شرب روستا حل خواهیم کرد.

اجرای فاضلاب روستا مودی اولویت بخشداری است

برای رفع مشکل فاضلاب روستای مودی هم به عنوان یکی از اصلی‌ترین مشکلات مردم، اقدامات لازم برای تامین تجهیزات انجام شده و بخشی از این تجهیزات از محل اعتبارات دهیاری خریداری شده است.

بخشدار کرفتو تصریح کرد: اعتبارات خرد به حساب ما واریز می‌شود و تا زمانی که اعتبار هم وجود نداشته باشد عملا انجام هر پروژه عمرانی غیرممکن خواهد بود.

وی گفت: توسعه و آبادانی روستاها نیاز به مشارکت مردم دارد، که خوشبختانه مردم روستای مودی به دلیل برخورداری از سطح بالای اقتصادی می‌توانند در روند توسعه روستا و رفع مشکلات مشارکت داشته باشند.

پرویزی قول داد، با مشارکت خود مردم و تامین اعتبار مورد نیاز تا پایان 6 ماهه اول سال آینده پروژه فاضلاب روستای مودی را به صورت کامل اجرا کند.

وی اذعان کرد: اگر بخواهیم بدون مشارکت مردم پروژه فاضلاب‌کشی را شروع کنیم، اعتبارات کفاف اجرای کامل را نخواهد کرد و احتمال ایجاد دو دستگی در بین اهالی وجود دارد، اما از طریق همین رسانه قول می‌دهیم در صورت مشارکت و خودیاری مردم کار را به صورت کامل انجام خواهیم داد.

وی گفت: مقداری از لوله‌های مورد نیاز اجرای پروژه فاضلاب روستا خریداری شده و تا بهار نیاز اعتبار دیگری را برای اجرای این پروژه به این روستا اختصاص خواهیم داد و به امید خدا کار حفاری و لوله‌گذاری را تا پایان فصل بهار سال آینده شروع خواهیم کرد.

پرویزی خاطرنشان کرد: روستای مودی با توجه به تعداد خانوار تحت پوشش مرکز بهداشت شهر زرینه است و در هر فصل نمایندگان بهداشت چند مرحله به این روستا مراجعه می‌کنند اما با شیوع کرونا با توجه به نیاز جدی به نیروهای کادر درمان در مراکز درمانی از یک سو و جلوگیری از شیوع کرونا ویروس در روستاها محدودیت‌هایی در این راستا ایجاد شده است.

بخشدار کرفتو تصریح کرد: البته ستاد مقابله با کرونا با حضور دهیار و فرمانده پایگاه بسیج و ...تشکیل شده و اطلاعات لازم در مورد وضعیت روستا در بحث بهداشت و درمان اطلاع‌رسانی می‌شود اما عدم حضور نمایندگان بهداشت در روستا را از مرکز بهداشت زرینه پیگیری می‌کنم و مراتب را به این رسانه اعلام خواهیم کرد.

وی در خصوص سهمیه آرد و نیز احداث نانوایی در روستای مودی نیز گفت: سهمیه آرد این روستا براساس سرانه جمعیت 40 تا 50 کیسه است که بیش از این میزان نیز به آنها اختصاص داده شده است احداث یک نانوایی در روستا هزینه بالای  300 میلیون تومان نیاز دارد تا به امروز هیچ درخواستی از این روستا مبنی بر احداث نانوایی به بخشداری نشده است و اگر افرادی مایل به کار باشند ما نیز استقبال خواهیم کرد و مجوز لازم را برای احداث و فعالیت به آنها می‌دهیم.

احداث جاده دسترسی مودی اعتبار بالغ بر 12 میلیارد تومان

بخشدار کرفتو در ادامه گفت: جاده دسترسی روستا به طول ۱۲ کیلومتر شوسه است بهسازی این راه  اعتباری بالغ بر 12 میلیارد تومان نیاز دارد که تامین این میزان اعتبار در شرایط اقتصادی امروز تقریبا امکان پذیر نیست.

ارائه خدمات در حوزه‌های مختلف حق مردم در هر نقطه‌ای از کشور است، اما روستاهایی با جمعیت و خانوارهای بالا در اولویت هستند.

و اما...

 توسعه روستایی، جزئی از برنامه­‌های توسعه هر کشوری است که برای دگرگون‌سازی ساخت اجتماعی- اقتصادی جامعه روستایی بکار می‌رود.  

روستاها کانون تولید و ارزش‌ آفرینی هستند که متناسب با نیازها و توانمندی اقتصادی می‌­توان، به تعبیه و ایجاد سایر صنایع و خدمات مرتبط با اقتصاد روستا برای استفاده حداکثری از ظرفیت تولیدی و اشتغال­زایی روستایی پرداخت.

روستا موتور محرکه سایر صنایع و جریان اقتصادی است که می­‌تواند علاوه بر توانمن کردن بخش خصوصی  تحول­‌آفرینی در حوزه تولید و اشتغال­زایی با استفاده از ظرفیت‌ های کارآفرینی و فناوری‌­های برتر را بر اقتصاد روستا ایجاد نمایند.

تلاش در راستای توسعه روستاها نقش مهمی در مهاجرت معکوس مردم از شهرها به روستاها دارد و از سوی دیگر موجب کاهش و رفع مشکل حاشیه‌نشینی به عنوان یکی از معضلات مهم در استان خواهد شد.

خبرگزاری فارس کردستان مطالبات مطرح شده از سوی مردم روستای مودی و وعده‌های مسوولان را تا رسیدن به نتیجه پیگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول